TY - JOUR ID - 242768 TI - بررسی نقش واسط کیفیت خدمات در تأثیر خدمت‌گرایی بر وفاداری مشتری در صنعت هتلداری (مطالعه موردی : هتل های شهر تبریز) JO - اندیشه جغرافیا JA - GEOT LA - fa SN - 3451-2345 AU - بهاری, جعفر AU - کروبی, مهدی AU - بهاری, شهلا AU - بذله, مرجان AU - بهاری, حامد AD - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی،دانشگاه علامه طباطبائی AD - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران AD - گروه شیمی، دانشگاه پیام نور ،صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 23 SP - 140 EP - 150 KW - کیفیت خدمات KW - خدمت گرایی KW - وفاداری مشتری KW - صنعت هتلداری KW - تبریز DO - N2 - وفاداری مشتری یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای شرکت های خدماتی است. وفاداری مشتری، علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی، سطح بهر ه وری و انگیزه کارکنان و سودآوری مؤسسه را نیز ارتقاء می دهد. از طرف دیگر پشت کردن دائمی مشتری به خدمات یک مؤسسه اثر ویرانگری بر عملکرد آن خواهد داشت. در حال حاضر بیشتر سازمان ها متوجه این موضوع شده اند که رضایت مشتری می تواند منجر به موفقیت بلندمدت آنها شود؛ صنعت گردشگری، به ویژه هتل ها، از این قاعده مستثنی نیست. از این گذشته، بسیاری از مطالعات در صنایع گوناگون ثابت کرده اند که کیفیت بالای خدمات یکی از عوامل اساسی ایجاد وفاداری مشتری است. به عبارت دیگر، ارائه خدمات برتر از سوی سازمان به مشتریان منجر به رضایت مشتریان می شود که خود لازمه ایجاد وفاداری در مشتریان است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش واسط کیفیت خدمات در تأثیر خدمت‌گرایی بر وفاداری مشتری با در صنعت هتلداری درهتل های استان آذربایجان شرقی در تابستان 1395صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر،از نظر نوع،کاربردی و براساس ماهیت گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری  با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه  استاندارد است و از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس در این تحقیق استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که  تأثیر مستقیم خدمت گرایی بر کیفیت خدمات و وفاداری مشتری به ترتیب 842/0 و 597/0، تأثیر مستقیم کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری 768/0، و همچنین تأثیرغیرمستقیم متغیر خدمت گرایی از طریق نقش واسط کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری 646/0 می باشد. UR - https://geonot.znu.ac.ir/article_242768.html L1 - https://geonot.znu.ac.ir/article_242768_b26c6ea8c7130401c4ff9185f511d54e.pdf ER -